خواص و مضرات ماست ، 24 خاصیت ماست برای سلامتی و درمان بیماری

در نتیجه مقدار قند موجود در ماست بسیار متفاوت است و میتواند بین ۴.۷ درصد تا ۱۸.۶ درصد باشد. اما انواع مختلفی از ماست وجود دارد و ارزش غذایی آنها هم میتواند بسیار متفاوت باشد. به همین دلیل است که رژیمهای غذایی که محدودیت شدیدی دارند و یا ماده خاصی را از رژیم غذایی کامل حذف میکنند، در طولانیمدت به سلامت افراد آسیب میزند و نمیتوان این رژیمهای غذایی را به مدت طولانی ادامه داد. میتواند اسهال ناشی از آنتیبیوتیک را کاهش دهد و نشانههای سندرم روده تحریک پذیر را کم کند و به گوارش لاکتوز یاری برساند. بعلاوه ماست پروبیوتیک با بیفیدوباکتری می تواند نشانههای سندرم روده تحریک پذیر و یبوست را کاهش دهد. سلامت گوارش: شیر تخمیری حاوی بیفیدوباکتری می تواند باعث سلامت گوارشی شود و نشانههای سندرم روده تحریک پذیر را کاهش دهد. مصرف ماست پروبیوتیک می تواند سلامت روده را افزایش بدهد. مصرف منظم ماست، با باکتری زنده یا فعال، می تواند با حفظ توازن فلور نرمال روده به درمان اسهال مربوط به آنتیبیوتیک کمک کند. شیر به حفظ پوستی لطیف، نرم و درخشان کمک می کند.

پنیر باعث می شود تا توده ماهیچه بدن شما افزایش پیدا کند. کلسیم نه تنها از پوکی استخوان جلوگیری میکند بلکه به بهبود حرکت عضلات و عملکرد سیستم عصبی بدن نیز کمک میکند. فسفر: ماست منبع خوبی از فسفر، یک ماده ضروری برای بدن است که نقش مهمی در روند بیولوژیک ایفاء میکند. به عنوان مثال، ارزش غذایی ماست ممکن است بسته به انواع باکتری مورد استفاده در روند تخمیر متغیر باشد. پروتئین موجود در ماست صنعتی گاهی بیشتر از شیر است، زیرا گاهی در روند تهیه شیر خشک به ماست اضافه میشود. جدول زیر شامل اطلاعات دقیقی درباره مواد مغذی و فواید ماست به اندازه یک پیمانه است. ویتامین B12: یک ماده مغذی که تنها در غذاهای با منشاء حیوانی یافت میشود. ویتامین ها و مواد معدنی ماست: ماست پرچرب حاوی تقریبا تمام مواد مغذی مورد نیاز برای انسان است. پروبیوتیک ها باکتریهای زندهای هستند که تاثیر مفیدی بر سلامت انسان خصوصا دستگاه ایمنی و گوارش دارند.

در ماست، محتوای بالای پتاسیم و منیزیم به عادیسازی فشار خون کمک میکند و ویتامینهای گروه B اثر مفیدی بر متابولیسم خواهند داشت، که با افزایش انرژی و فعالیت مغزی آشکار میشود. حساسیت به شیر گاو می تواند باعث علائمی مانند خس خس سینه و آسم، اسهال، استفراغ و واکنش دستگاه گوارش شود. بهبود گوارش لاکتوز: مشخص شده است که باکتری پروبیوتیک گوارش لاکتوز را بهبود میبخشد و نشانههای عدم تحمل لاکتوز را کاهش میدهد. این فواید ماست در مورد سلامتی ممکن است همیشه صادق نباشد، بیشتر به این خاطر که برخی از انواع ماست پس از افزوده شدن باکتری پروبیوتیک پاستوریزه شدهاند. ذکر این نکته ضروری است که ماست چکیده، همچنان بسیاری از خواص ماست معمولی و عناصر غذایی و ویتامینهای موجود در ماست ساده را دارد و مصرف آن به ویژه برای کودکان، نوجوانان، افراد کم اشتها و لاغر و کسانی که مشکلات گوارشی نظیر عدم تحمل لاکتوز را دارند مفید بوده و توصیه میشود.

هم پنیره و هم آب پنیر کیفیت فوقالعادهای دارند و سرشار از اسیدهای آمینه ضروری هستند که قابلیت گوارش خوبی دارند. کلسیم: محصولات لبنی منبع فوقالعادهای از کلسیم و به شکلی هستند که به سادگی جذب میشود. گلوکز غالبا به اسید لاکتیک تبدیل میشود، مادهای که به ماست و محصولات تخمیری دیگر شیر طعم ترش میدهد. سنتز ویتامین: بیفیدوباکتری میتوان بسیاری از ویتامین ها از جمله تیامین، نیاسین، ویتامین B6، ویتامین B12، اسید فولیک و ویتامین K را سنتز کند یا در دسترس قرار بدهد. اسید لاکتیک موجود در دوغ میزان اسیدي آن را افزایش می دهد و از رشد ناخواسته باکتری ها جلوگیری می کند و باعث ماندگاری بیشتر آن می شود. ماست منبع فوقالعاده از ویتامین ها و مواد معدنی مختلف نظیر ویتامین B12، کلسیم، سفیر و ریبوفلاوین است. فواید ماست پروبیوتیک بسیار فوقالعاده است که می تواند بسیار بیشتر از شیر تخمیرنشده باشد. سیستم ایمنی را تقویت میکند: مطالعات نشان میدهد که باکتری پروبیوتیک می تواند باعث تقویت ایمنی شود. تحقیقات نشان میدهد خوردن مواد غذایی که دارای پروتئین هستند مانع ایجاد حس گرسنگی در شما میشوند.

دیدگاهتان را بنویسید