این چیزی است که من درباره از کاشی می دانم

تاقنمای ورودی بنا متشکل از یک پیش تاق و یک نیمکار میباشد که در تزئینات آن ترکیبی از کاشی هفت رنگی و آجر مشاهده میگردد. زمانی که تولید کنندگان کاشی از مجموعه ای از اشکال هندسی با نظم و ترتیب هماهنگ و قرینه برای طراحی های خود استفاده نمایند، گره چینی رخ داده است. میان حصارهای مشبک و سنگی و دیوار آرامگاه، راهرویی مربع شکل است که از تراش دیوارهای اتاق قبر بهوجود آمده است. دو پلکان از دوسوی شمالی و جنوبی به زیرزمین و اتاق مدفن میرسد. بر دیوار پلکانها، شش قطعه نقشبرجستهٔ سنگی جای دارد که پیش از بازسازی بر دوسوی راهرو ورودی اتاق مدفن جای داشت. در تیر ۱۴۰۰ مدیرعامل شرکت آب منطقهای استان کرمانشاه اعلام کرد که به دلیل حفر بیرویهٔ چاههای عمیق سفرههای آب زیرزمینی در دو دشت حسنآباد - شیان و روانسر - سنجابی از حیز انتفاع خارج شدهاند و درحال نشست کردن هستند و بههمین دلیل بهعنوان دشتهای ممنوعه اعلام شدهاند. وجود گونههای گوناگون در ردههای انبوه جانوری و گیاهی در زیستگاههای گوناگون استان دلالت بر همین موضوع دارد. ↑ «خونه کدیم درشهرستان گراش فارس میزبان مسافران نوروزی - اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس». ↑ محیط طباطبایی، فردوسی و شاهنامه، ۱۵۵-۱۵۶.

از آنجا که سنگ یک عنصر طبیعی است ؛ بهترین سازگاری را با محیط پیرامون خود دارد. پیرامون شالودهٔ ساختمان راهروهایی برای گردش هوا و پیشگیری از نم طراحی شده است. دکتر مقدم سعی بر این داشته تا در این محل بخشی از هنرهای مردمی ایران را به نمایش بگذارد. علاوه بر این، شهشهانی درمانگاهی بنام درمانگاه شهشهان در مجاورت بقعه شهشهان زیر نظر دکتر سید احمد ابطحی تأسیس کرد که در هر روز متجاوز از ۶۰ نفر از فقراء و مستمندان مراجعه و داروی رایگان دریافت میکردند. از مکانهای دیدنی بوئین زهرا میتوان به کاروانسرای شاه عباسی روستای حجیب، کاروانسرای شاه عباسی محمدآباد، بوستان امام علی (آقا امام)، پل شاه عباسی ولد آباد، کاروانسرای محمدآباد، تپه قبرستان قره تپه و خانه صمدیها اشاره کرد. پیرنیا مینویسد پس از اینکه هولاکو در سال ۶۵۷ق/۱۲۵۹م در مراغه مستقر شد، معماری ایرانی ترقی کرد و در پی دگرگونیهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در جامعه، سبک رازی (معماری دوره سلجوقی) نیز تغییر کرد و «سبک آذری» زاده شد.

چنگیزخان پس از چندین سال جنگ با امپراتوری خوارزمشاهی، نهایتاً مجبور شد به سرزمین اصلی خویش مغولستان برگردد و ادامه فتوحات را بهعهده سردارانش بگذارد. ساختمان از هر سو دارای پلکان است. مساجد ایران تمثیلی بینهایت است از رساندن انسان به کمال و ترکیبکننده رمز قدسی به گونهای که این مکان دارای تقدس است و انسان با اشراق درونی با آن ارتباط برقرار میکند. از میان تمامی ایزوتوپهای کربن، تنها دو مورد، ایزوتوپ طبیعی و پایدار محسوب میشوند که دارای بیشترین میزان فراوانی نیز هستند. این مکعب از هفت مکعب کوچکتر و برهم نهاده ساخته شده است. این صفحه آخرینبار در ۲۵ ژانویهٔ ۲۰۲۵ ساعت ۱۷:۲۳ ویرایش شده است. ۱۷ خرداد ۱۳۹۱. بایگانیشده از اصلی در ۶ آوریل ۲۰۱۴. در ۱۳۵۵ ساختمان جدیدی برای موزه و کتابخانه ساخته شد و پس از انقلاب ۱۳۵۷ به مرور توسعه یافت. پس از آن دیواری به بلندی ۱٫۷۶ متر با کاشیکاری تزیین شده و پس از آن دوباره دیوارها طاقی منحنی بهسمت درون و نزدیک به دو متر را شکل میدهند و سپس دیواری به بلندی ۸ متر وجود دارد. به مرور زمان و پس از دفن بعضی از زنان علوی در جوار فاطمه معصومه دو گنبد دیگر در کنار گنبد اول ساخته شد.

این گنبد همانند گنبد نظامالملک از صورت مربعی به هشتضلعی و سپس به شانزدهضلعی رسیده و بر استوانهای بنا گشتهاست. بر دیوارهٔ جنوبی مکعب چهارم کتیبهای است که ساخت بنا و بزرگداشت فردوسی را ازسوی انجمن آثار ملی گزارش میکند. البته پی بنا سست بود و بر روی خاک سستی قرار گرفته بود و همین امر از ابتدا مشکلاتی برای مقاومت و ایستایی آن پدیدآورده بود. ارتفاع دو ایوان اصلی برابر با ارتفاع ساختمانهای کناری آن میباشد و از این جهت در امر نماسازی، تأکید خاصی روی آنها صورت نگرفتهاست، اما بیشترین تمرکز ممکن بر روی تزئینات غنی بر روی ایوانهای آن میباشد. از طرفی، اجاقهای چادرنشینهایی که در کنار رودها به کار گله داری مشغول بودهاند در اثر نفوذ آتش سخت شده که در واقع این پدیده سبب پیدایش نحوه پخت آجر گردیده است. Apochi (به انگلیسی). دریافتشده در ۲۰۲۲-۰۲-۰۸. Encyclopaedia of Islam (به انگلیسی). درپایان، سقف نهایی آرامگاه بهاندازههای ۲×۲ و به بلندای یک متر جای دارد که با کاشیهای رنگی تزیین شده است. بیست ستون پیرامون مدفن قرار دارند که در هر گوشه، دو ستون و سپس در ردیف بعدی، دوازده ستون دیگر جای گرفتهاند. پیرامون کتیبهها با نقوشی به شیوهٔ هخامنشی آراسته شده است. مکعب سوم با اندازههای ۱۵×۱۵ متر و مکعب چهارم با اندازههای ۱۳×۱۳ متر و هرکدام با بلندی نزدیک به ۱٫۷۰ و با یک متر فاصله از یکدیگر و با لبهها و قرنیزهای تزیینی رویهم گذارده شدهاند.

در اینجا بیشتر به بررسی وب سایت کاشی شیشه ای استخری.